Ahad, 8 Disember 2013

Mempertingkatkan sistem imun anda dengan cara semulajadi

Sistem imun anda amatlah penting. Seperti, anda mempunyai sepasukan tentera peribadi, yang melindungi badan daripada serangan penceroboh ( seperti bakteria, fungus dan virus), mempertahan daripada pelbagai jenis jangkitan penyakit dan kanser. Tapi, gaya hidup moden sekarang yang penuh dengan cabaran seperti kekurangan nutrisi, merokok,  tekanan dan kurang tidor ataupun jarang bersenam.  Ini akan membuatkan sistem imun kita menjadi lemah dan kebolehan badan untuk memerangi serangan virus semakin berkurangan.

Tambahan pula, sekarang terdapat pelbagai ancaman kesihatan yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar. Virus seperti influenza, meningkatkan pertahanan terhadap bakteria, persekitaran yang tercemar,  patogen daripada negara luar seperti SARS dan avian flu,  mengancam sistem imun kita setiap hari, tanpa kita sedar! Apabila sistem imun kita menjadi semakin lemah, kita lebih terdedah kepada pelbagai penyakit,  seperti selsema, demam, batuk,  dan pelbagai penyakit berjangkit.

Mujurlah ada sistem pertahanan badan,  yang direka untuk mempertahankan daripada serangan penyakit tersebut. Jadi, dalam memastikan sistem imun anda dalam keadaan optimum, anda mestilah sentiasa sihat dan kuat.  Ada pelbagai immune booster yang semulajadi, yang boleh memperkuatlan sistem imun anda seperti :

1. NutriFeron
Nutriferon diperbuatkan daripada biji labu, bunga safflower, biji plantago dan kelopak bunga Japanese honeysuckle (interferon booster).

Interferon adalah protein semulajadi yang meningkatkan sistem imun badan untuk menyerang microbes dan meningkatkan kebolehan sistem imun untuk menyerang.  Interferon ditemui oleh Dr Yashukiko Kojima, seorang doktor perubatan dan penyelidik biologikal yang mengkaji kelemahan sistem imun akan mengurangkan penghasilan interferon  pada tahun 1954.  Setelah membuat kajian dan ujikaji lebih daripada 200 herba yang berlainan, Dr Kojima menemui kombinasi yang terbaik adalah daripada biji labu,  bunga safflower, biji plantago dan bunga Japanese honeysuckle yang dapat membolehkan badan menghasilkan interferon tanpa menambahkan tekanan pada badan. Kajian klinikal menunjukkan kombinasi yang unik ini efektif kepada pesakit yang mempunyai penyakit hepatitis C yang kronik.

2. Vitamin C ( Chewable or Sustained Released)
Vitamin C meningkatkan produksi antibodi, fungsi dan aktiviti sel darah putih,  dan yang paling penting vitamin C terlibat dalam penghasilan interferon.  Vitamin C lebih diperlukan apabila sistem imun berada dalam keadaan tertekan.

Chewable vita-C mempunyai rasa sitrus dan kandungan vitamin C adalah bersamaan dengan 11/2 biji oren.   Ianya amat sesuai untuk mereka yang sukar untuk menelan pil.

Manakala Vitamin C Sustained Released Plus bersamaan dengan 71/2 buah oren, dimana vitamin C akan dibebaskan dalam badan secara beransur-ansur.  Jadi, korang tak perlu makan buah oren setiap 1 jam ( badan dapat menampung hanya 100mg Vitamin C dalam satu masa sahaja. Selebihnya, akan disalurkan ke air kencing).

3. Garlic Complex
Bawang putih merupakan antibodi semulajadi dan dapat mpertingkatkan sistem imum.  Allicin,  bahan aktif dalam bawang putih dapat mempertingkatkan sel darah putih,  dan penghasilan antibodi. 

Setiap tablet Garlic Complex mengandungi 500mg bawang putih.

4. Zinc Complex
Zink diperlukan untuk mengawal fungsi sistem imun. Kekurangan zat zink akan menyebabkan luka lambat sembuh.
Zinc Complex diformula dengan zinc gluxonate yang larut dalam air ( bahan asas dalam alfalfa) dan barli panggang.



0 ulasan:

Catat Ulasan