Selasa, 9 Julai 2013

Baby gemuk sebab supplement???

haaaaa.... isu hangat ni... ibu-ibu pasti tak nak bayi yang dikandung 'membesar dengan jayanya' kan.... biar besar di luar, jangan besar di dalam perut....

kalu ikutkan, berat anak pertama saya Aira Faqihah adalah 3.45kg, kemudian Adel Lutfil Hakeem adalah 3.95kg dan yang ke-tiga Dhia Fatima Az-Zahra adalah berat 3.74kg... semasa anak ke-dua, memang perut saya amat besar.... yang ketiga, agak besar jugak laa... ketiga-tiga anak saya dilahirkan normal, alhamdulillah.....

so, berbalik pada isu asal, saya dah tanya pada doktor pakar Hospital Az-Zahra (masa check-up Dhia), apa yang perlu saya buat untuk tak nak baby besar.. time tu, saya pregnancy 34minggu, baby dah 3.21kg..kalu ikutkan, berat badan saya tak bertambah pun setiap minggu, tapi berat baby naik +-200g... banyak tu....

beliau cakap (lupa la nama doktor tu apa), kalu si ibu tak makan seminggu pun, kalu saluran pemakanan untu baby tu besar, baby akan besar gak... tapi, faktor berikut boleh menyumbang tumbesaran baby:
- Genetik (rangka ahli keluarga yang besar).
- Pemakanan yang tidak seimbang.

so, akak-akak n adik-adik... jangan bimbang makan supplement ni ye.... bagus untuk baby n u sekali tau.... tapi kalu makan tak jaga, supplement tak makan, kesian kat baby... dapat zat lemak aje.... :)


0 ulasan:

Catat Ulasan