Isnin, 1 Julai 2013

Kekal bertenaga dengan diet ramadhan

Berpuasa adalah menahan diri daripada makan dan minum serta segala perbuatan yang boleh membatalkan puasa, mulai daripada terbit fajar sehinggalah terbenam matahari. Oleh itu, pemilihan makanan berkhasiat ketika bersahur amat penting kerana ia mampu memberi tenaga kepada anda untuk melakukan aktiviti seharian.
  1. Makan sayur-sayuran dan buah-buahan. Serat dalam sayur-sayuran dan buah-buahan tergolong jenis karbohidrat kompleks yang sukar dicerna, tapi diperlukan oleh tubuh untuk sistem metabolisme.Inilah yang membuat perut kenyang lebih lama.
  2. Makan makanan protein tinggi seperti daging dan ikan.Serat dan kandungan protein yang tinggi dalam daging boleh membuat perut lebih memerlukan waktu lama saat mencerna. Hasilnya, perut akan terasa kenyang hingga tengah hari. Omega 3 pada ikan baik untuk otak dan meningkatkan daya fikir, tanpa membuat perut cepat lapar.
  3. Makan perlahan-lahan. Kunyah makanan dengan lambat memberi kesan psikologi seolah-olah anda sudah makan dengan banyak. Seperti sunnah Rasulullah makan dengan 44 kali kunyah sebelum telan. Dapat pahala.
  4. Minum air dengan banyak. Pastikan badan anda mendapat jumlah air mencukupi iaitu 3-4 liter dari berbuka hingga ke bersahur. Soya adalah pilihan yang baik keranan minuman ini kaya protein dan serat. Baik untuk membuat perut terasa kenyang lebih lama, ia juga diperlukan oleh tubuhuntuk tenaga ketika melakukan aktiviti.
  5. Elakkan daripada mengambil garam berlebihan dalam makanan atau minum kopi (kafein) ketika bersahur kerana ia bersifat diuretic – bermaksud tubuh akan lebih cenderung/kerap untuk menyingkirkan air daripada badan menerusi air kencing, sekaligus anda mudah berasa dahaga ketika berpuasa. 
Sebelum waktu sahur berakhir, anda digalakkan mengambil buah tamar atau kurma kerana ia merupakan makanan penuh khasiat dan vitamin yang baik untuk kesihatan anda seperti, serat, gula, vitamin A dan C serta zat mineral atau galian seperti besi, kalsium, sodium dan potasium. Malah ia merupakan sunnah Nabi ketika berpuasa. Dapat pahala lagi.

Lewat bangun sahur? Masa sahur tinggal 10 minit? 5 minit?
Malas bangun makan bersahur di akhir ramadhan??
Anak anda belajar di Asrama? Kolej? Universiti?. Tahukah anda kebanyakan pelajar tidak bersahur?

PENYELESAIANNYA HANYA SEGELAS CAMPURAN SHAKLEE ESP+MEALSHAKE+PERFORMANCE UNTUK TENAGA BERTERUSAN.



ESP Soy protein Isolate Powder merupakan minuman rendah lemak, bukan GMO secara biologinya mempunyai kandungan protein yang lengkap dengan kandungan 9 asid amino perlu dan 14 gram protein soya sihat bagi sertiap hidangan. Di samping rasanya yang enak ia juga dapat memberikan tenaga pada tubuh dan protein soya
yang berkualiti tinggi.








Meal Shakes memberikan 19 mineral dan vitamin yang penting untuk tubuh, dan ia amat perlu bagi proses tumbesaran dan mengekalkan kesihatan.





Minuman Performance mengandungi proprietari elektrolit OPTI-LIYTE dengan campuran unik karbohidrat yang membekalkan tenaga segera dan berkekalan untuk 
menyokong perhidratan optimal.

0 ulasan:

Catat Ulasan