Rabu, 12 Februari 2014

Cara 'membuang' yang betul..

Haa.. Try tengok korang suka 'membuang' kat tandas cemana..  Sekarang kebanyakan developer pasang tandas duduk berbanding cangkung.  Sebenarnya, lebih elok guna tandas duduk berbanding cangkung.

Sebabnya.... jika kita dalam keadaan cangkung, lubang najis (anal canal) dalam keadaan menegak dan najis akan keluar dengan mudah.  So, kita akan rasa lebih puas dan sekejap je berada dalam tandas..

Kalu guna tandas duduk lak, najis tak keluar sepenuhnya kerana laluannya jadi sempit dan mungkin masih tertinggal kat dalam badan kita sehinggalah proses 'membuang' seterusnya. Kemungkinan akan sembelit sebab najis yang 'tertinggal' ni telah mengeras dan akhirnya boleh menyebabkan buasir pula..

Korang tau tak, antara penyebab kepada kanser kolon di US kerana SEMUA rakyat US menggunakan tandas duduk.  Bagi diorang, bila pakai tandas duduk ni adalah lebih selesa dan senang (diorang kan guna tisu je bila dah selesai 'membuang')..

I pernah terbaca, kalu masa mencangkung tu, punggung kiri tu ditinngikan sedikit.. sebab rektum (tempat penyimpanan najis) terletak kat belah kiri, so seme najis bley la dikeluarkan sepenuhnya..

Memang kalu masa tengah sarat mengandung, kita akan lebih selesa guna tandas duduk.. ye la, senang la nak duduk n bangun nanti kan, almaklumler perut tengah boyot...  Tapi, seeloknya jangan diamalkan la guna tandas duduk ni..

Jangan lak korang cangkung atas tandas duduk lak (macam gambar bawah).  Kang nanti kaki tergelincir jatuh dalam lubang, masa tu 'hajat' pun dah selesai..  Eeeuuuwwww....... Huhuhuhu... mintak la dijauhkan...



0 ulasan:

Catat Ulasan